Študija, objavljena v ameriškem časopisu za družinsko terapijo in v knjigi The Learning Habit, je pregledala družinske navade v 46.000 ameriških domovih z otroki v predšolskem in šolskem obdobju prek spletne ankete. Študija je trajala tri leta, pri njenem nastanku pa je sodelovalo veliko število strokovnjakov iz različnih ustanov, univerz, medicinskih centrov in psiholoških področij.Ključne ugotovitve razkrivajo, kako pametni telefoni, tablični računalniki, televizorji in računalniki vplivajo na otroke.
Otroci občutijo učinke časa pred zaslonom v vseh vidikih svojega življenja.
Otroci občutijo negativen učinek časa, preživetega za zasloni novodobnih naprav, v vseh aspektih svojih življenj. Raziskovalci poročajo, da otrokove ocene začnejo padati, že če na spletu preživi le 30 minut na dan. V primeru, da otrok na spletu preživi dve uri na dan, je učinek še bolj opazen, v primeru štirih ur pa otrokov šolski uspeh v povprečju pade kar za eno celo oceno. Ta učinek so raziskovalci opazili predvsem pri srednješolcih, ki v primeru, da so na spletu preživeli štiri ure na dan, niso več dosegali odličnih ocen pri matematiki ali jezikih.
Raziskovalci so opazili tudi povezavo med uporabo novodobnih naprav in pisanjem domačih nalog. Več časa, kot so otroci preživeli na spletu, več časa so porabili tudi za delanje domačih nalog, veliko otrok pa je splet uporabljalo tudi za pomoč pri domačih nalogah ali šolskem delu, kljub temu pojavu pa se je pri učencih še vedno poznal padec učnega uspeha. Poleg tega so imeli otroci težave z nespečnostjo zaradi časa, ki so ga preživeli za digitalnimi mediji – otroci, ki so na dan na spletu preživeli štiri ure, so potrebovali 20 minut več, da so zaspali, kot otroci z omejenim časom uporabe novodobne tehnologije. Pogostejša uporaba spleta je povezana tudi s težavami na socialnem in čustvenem področju.
Veliko staršev se zaveda teh učinkov, pravi Rebecca Jackson, ena od avtoric knjige The Learning Habit, a hkrati jih večina misli, da se te podatki ne tičejo njihovih lastnih otrok. »Razlika je med tem, da nekaj veš in da nekaj slutiš,« pravi Rebecca. »Starši se zavedajo, da povprečen ameriški otrok za novodobnimi napravami preživi osem ur na dan, a teh podatkov ne povežejo z lastnimi otroki. Vedno pomislijo le na tuje otroke, ne na svoje.«
Ne glede na to, kaj si otroci mislijo, jih manj časa pred zaslonom in več časa za opravke naredi srečnejše.
Čeprav otroci mislijo drugače, manj časa, preživetega na spletu, in več domačih opravil vpliva tudi na njihovo srečo. Ko starši razmišljajo o času, ki ga njihovi otroci preživijo na spletu, ga le redko povežejo z otrokovo vztrajnostjo, a raziskovalci so ugotovili, da so otroci, ki splet uporabljajo več časa na dan, manj vztrajni. Pri tem so vztrajnost opisali kot sposobnost dokončati težko ali neprijetno nalogo, ne da bi otroci pri tem obupali. Otroci, ki so imeli v domačem okolju omejen čas, ki ga lahko namenijo uporabi spleta, hkrati pa v domačem okolju večkrat opravljajo domača opravila, so se bolj izkazali na akademskem, čustvenem in socialnem področju. Domača opravila, kot so pranje perila, kuhanje ali odnašanje smeti, so pri otrocih vzbudila občutek pomembnosti in odgovornosti.
Starši in učitelji lahko na ta način povečajo otrokov občutek pomembnosti, samozavest, odgovornost in vztrajnost,« pravi Rebecca. »Te lastnosti so neposredno povezane s količino časa, ki ga otrok preživi na spletu, to pa je relativno lahko uravnavati.« Poskrbite, da otroci ne porabijo preveč časa za domače naloge, saj je to pogosto tudi čas, ki ga preživijo na spletu. Veliko dela in malo zabave ni dobra rešitev za to problematiko. Raziskovalci poročajo, da se uspeh v povprečju dvigne za eno oceno za vsakih 10 minut več časa, ki ga otroci preživijo pri delanju domače naloge, a po tej meji se učinek ustavi. Več časa za delanje domače naloge kot 10 minut torej nima vpliva na učni uspeh otroka.
Poskrbite, da otroci ne porabijo preveč časa za domače naloge – to je pogosto tudi čas pred zaslonom.
Strokovnjaki opozarjajo, da ima lahko preveč domače naloge celo škodljiv učinek na otroka, še posebej, ker je domača naloga pogosto povezana z uporabo spleta. Domača naloga pa je vseeno pomemben del vzpostavljanja dnevne rutine pri otrocih, zato Rebecca Jackson priporoča, da je starši ne spremenijo v kazensko aktivnost.
»Cilj staršev je, da imajo naši otroci uravnoteženo življenje. Če morajo starši v ponedeljek siliti otroka, da naredi domačo nalogo, v torek pa domače naloge ne dobi in se lahko celo popoldne zabava, to ni uravnoteženo. Vsak dan bi morali otroci imeti čas, namenjen le zabavnim aktivnostim, pa tudi čas za poučne aktivnosti. A nobena od teh aktivnosti ni bolj pomembna od druge.«
V svoj način starševstva lahko vključite novodobno tehnologijo.»Današnja generacija otrok je tako vpeta v digitalni svet, da so se starši začeli posluževati novega stila starševstva, ki vključuje uporabo spleta,« pravi Rebecca Jackson. V eni od raziskav so ta stil starševstva poimenovali »starševstvo, ki otroke opolnomoči«. Raziskovalci so ugotovili, da je ta stil starševstva bolj učinkovit kot tradicionalno starševstvo, ki temelji na discipliniranju otrok in na posledicah neprimernega vedenja. Nov način starševstva pa namesto kazni uporablja premišljena pravila in pohvale, ki temeljijo na otrokovem trudu, za nagrajevanje željenega vedenja, s čimer spodbuja razvoj socialnih veščin in vztrajnosti.
Pozitivne spodbude otrokom pomagajo uravnavati čas, ki ga preživijo na spletu, in vplivajo na povišan učni uspeh, boljše spalne navade ter socialne in čustvene prednosti.Odgovor lahko najdemo v načinu, kako računalniške igrice zadovoljujejo osnovne psihološke potrebe. S tem načinom starševstva in z jasnimi pravili starši ustvarjajo zavedanje otrok glede lastne uporabe novodobne tehnologije in s tem družinsko rutino in s tem dosledne smernice, ki jim otroci lažje sledijo in se nanje opirajo. »Takšno je življenje,« pravi Rebecca Jackson. »Ko opravimo delo, dobimo plačilo. Ko naredimo domačo nalogo in odnesemo smeti, lahko uporabljamo računalnik. Starši, ki otrokom takoj zjutraj dovolijo gledati risanke na televiziji, delajo napako na tem področju.«
Vaš stil starševstva lahko vpliva na otroka
Najpomembnejše pa je, da več časa, ki ga otroci preživijo na spletu, logično vpliva na manj časa, ki ga preživijo z družino, le-ta pa ima ključen vpliv na zdrav razvoj otroka. Na srečo so raziskovalci odkrili protistrup za škodljive učinke novodobne tehnologije: čas, preživet z družino, kamor spadajo družinske večerje, družabne igre, sprehodi s psom ali karkoli drugega, kar družina počne skupaj. Več časa kot otroci preživijo z družino, manj časa preživijo za različnimi zasloni. Otroci, ki so več aktivnosti počeli skupaj s celotno družino, so imeli dokazano boljše socialne veščine, večjo sposobnost koncentracije in uravnavanja čustev, pa tudi višje ocene in kvalitetnejši spanec.
Začnete lahko že danes. 24 ur spremljajte, koliko časa in na kakšen način vaš otrok uporablja tehnologijo, povezano s spletom, kar vam bo omogočilo, da pripravite akcijski načrt na podlagi konkretnih dokazov. Zmanjšanje časa uporabe spleta se pogosto začne že s tem, da se preprosto zavedamo, koliko časa otrok za te aktivnosti sploh porabi. Kako pa v svoje natrpane urnike vključiti družinske aktivnosti? Preprosto – načrtujte jih, kot načrtujete pomembne obiske pri zdravniku, postavite jih visoko na listo prioritet in ustvarite prostor v svojem poteku dneva še zanje. Če vam kdaj ne uspe priti domov pravi čas za skupno večerjo, pa se ne obremenjujte preveč, saj lahko kvaliteten čas z otrokom preživite tudi na druge načine, potrebne je le nekaj kreativnosti. Pomemben je kakršenkoli čas dneva, ko ste aktivno vključeni v življenje svojega otroka brez motečih učinkov novodobne tehnologije, ko se z otrokom kvalitetno pogovarjate in se posvečate le njemu.
Vir: HuffPost